Informationskriget

18 augusti, 2022

Skriven av Tilde Fryklund

Vad som pågår i Ukraina har ingen missat. När man tänker på krig tänker man på vapen, våld och förödelse. Bakom detta pågår samtidigt ett annat krig.

I dagens skolutbildning lär sig eleverna källkritik. Att genom kontrolltekniker granska en källa och undersöka dess trovärdighet. Något jag själv fick höra gång på gång var att olika källor var olika svåra att granska.

Under det pågående kriget rapporteras det om vad de kallar “informationskriget”. Beblandat med den sanningsenliga informationen sprider flanker missinformation för att gynna vad sidorna stödjer. Falska videos av Zelenskyj som ber sin befolkning att ge upp och kapitulera eller ryska invånare utan insikt av vad som pågår i kriget

Detta är ett tydligt exempel på hur den digitala världen i vissa hänseenden kan vara svår att navigera. Vi tog upp ett väldigt extremt exempel men många gånger finns det i vår vardag utan att vi inte tänker på det. Hur agerar du när du går in på en hemsida? Letar du direkt efter det du söker eller granskar du först hur trovärdig den är?

Erkänner själv att jag inte varje gång granskar trovärdigheten även fast det borde vara rutin. Du som företagare kan hjälpa dina besökare med att enkelt finna en trovärdighet i dig, ditt företag och er digitala kommunikation.

Låt oss fundera över hur vi själva kommunicerar

Precis som på samma sätt du förväntar dig att få veta vem som skrivit en artikel i din morgontidning och vad de grundar sin information på förväntar sig dina potentiella kunder samma sak. Genom att tydliggöra ert team och visa tydliga kontaktuppgifter skapar ni enkelt en trygghet för era kunder. Hur enkelt är det att kontakta er i dagsläget?

När du går till biblioteket för att låna en bok ser du till att låna den nya upplagan för att få ta del av uppdaterad och aktuell information. Ofta tittar vi efter en bok med ett omslag som visar på legitimitet och relevans. Med samma ögon tittar vi på din hemsida, era inlägg och er kommunikation. När uppdaterades er hemsida senast? Utstrålar er kommunikation fortfarande ert varumärke?

När du ändå är på biblioteket lånar du flera böcker. Detta för att säkert kunna veta att det du läser faktiskt stämmer. En källa är inte stark själv, utan behöver uppbackning från flera håll. Din kommunikation bör fungera på samma sätt, oavsett vart en potentiell kund vänder sig ska de få samma bild av er och ert varumärke. Är informationen på era sociala medier fortfarande sammanhängande med er verksamhet?

Äntligen får vi användning av det vi lärde oss i skolan!

Och om minnet är kort kommer här en liten lista som kan vara till hjälp 😉

Vem har skapat källan?

Varför är källan gjord?

Hur ser källan ut?

Kan du verifiera informationen från andra ställen?

Share This